Metaverse Eğitim, Bugünü ve Geleceği
Metaverse Nedir?
Metaverse, kişilerin kendi sanal ortamlarını oluşturmak için kullanabilecekleri dijital bir evrendir. Aynı zamanda, dünyanın dört bir yanındaki kullanıcıların önceki dönem iletişim teknolojilerinden daha gerçekçi bir şekilde bağlantı kurabileceği bir alandır.
Metaverse ile dünyanın herhangi bir yerindeki kişilerle sanal olarak etkileşim kurmak için mükemmele yakın bir deneyim sunması amaçlanmaktadır.
Herkes, her yerde bir sanal gerçeklik başlığı kullanabilir veya sanal bir alanda oturum açmak ve başkalarıyla yüz yüze iletişim kurmak için web tarayıcısını kullanabilir. Metaverseyi, gerçek dünyanın sanal bir yeniden dönüşümü olarak düşünmek en anlamlısıdır, kullanıcıların ve geliştiricilerin kendi isteklerine göre özelleştirebilecekleri, sahip oldukları alanlar üzerinde bir metaverse okulundan sanal spor salonlarına kadar her şeyi inşa edebilecekleri bir ortamdır. Pandemiler veya diğer sorunlar nedeniyle coğrafi olarak bölünen bir ortamda, aileleri ve arkadaşlarıyla daha önce görülmemiş şekillerde etkileşim kurmasının bir yolunu temsil etmektedir.
Eğitim İçin Metaverse Fırsatları
Öğrenciler ve öğretmenler, gerçek hayatta bulundukları sınıflardan bağımsız olarak sanal gerçeklik aparatları aracılığıyla dijital alanda buluşabilirler. Bu durum da çevresel nedenlerin ortaya çıkardığı sorunları en aza indirme hatta ortadan kaldırmayı sağlayabilir.
Metaverse, eğitim üzerinde büyük bir potansiyel etkisi olan sonsuz olasılıklar sunmaktadır. Olası sanal gerçeklik sınıflarından birini hayal edelim.
Edebiyat hakkında bilgi edinmek isteyen öğrencilerle dolu bir sınıf hayal edin. Bu öğrenciler dünyanın çeşitli ülkelerinde yaşamakta olduğunu düşleyelim. Öğretmenleri de dolaylı olarak çeşitli kültürlerin edebiyatları hakkında donanımlı olacak ve benzer tema ve konular etrafında farklı bakış açılarının ortaya çıkmasını sağlayacaktır. Bu haliyle bile “… dili ve edebiyatı” gibi belli dil ve ırk kısıtlamalarının ortadan kalkması ve tüm dünya edebiyatları hakkında bilgi sahibi öğretmenlerle karşılaşmanız olasıdır.
Meta veri deposu sayesinde hem öğretmen hem de öğrenci gerçek dünyadaki konumlarından bağımsız olarak buluşabilir. Öğretmenler, öğrencilerini doğru bir şekilde bilgilendirmek için geçmiş tecrübeleri sayesinde edindikleri bilgilerini kullanabilirler.
Metaverse okulunun görsel olanakları da günümüz eğitim ortamının olanaklarına göre kıyaslanamayacak derecede başarılıdır. Öğretmen sadece bildikleri hakkında konuşmakla kalmaz, aynı zamanda öğrencilere sürükleyici bir 3B ortamda gösterebilir.
Sınıflarda, masalar ve sandalyelerin kalkmasıyla bir dönüm noktasının yeniden yaratılmasına yol açacaktır. Öğrenciler istedikleri gibi keşif alanları çoğalarak sorular sorabilir ve öğrenmelerini birinci elden deneyimlerle destekleyebilir. Artık soran çocukların steril bir sınıfta canı sıkılarak oturması gerekmeyecek bunun yerine, sanal dünyaların gücü sayesinde geniş bir öğrenme alanında yer alması sebebiyle onlarda heyecan duygusunu artıracaktır.
Meta Veri Tabanında Öğretme ve Öğrenme
Öğretmenler, ders planlarına göre sanal ortamlar oluşturarak, bir çocuğun kitaptan okumak yerine deneyimle öğrenmesini geliştirmesi beklenen bir durumdur.
Metaversede öğretmek ve öğrenmek, kulağa sadece rüyalarımızda mümkün olan uzak bir kavram gibi gelebilir ancak şuan içinde bulunduğumuz ortamda bile benzer durumlar zaten var.
Örneğin bir oyun alabiliyor ve bu oyunla insanların sanal dünyalarını oluşturmasını ve paylaşmasını sağlayabiliyoruz. Bu sanal dünya kurma konsepti başlangıçta kullanıcı oluşturma amaçları için kullanılırken özellik Roblox gibi yazılımlarla genişletildi.
Roblox sınıfları sayesinde çocuklar okulda bir bilgisayar laboratuvarında oturabilmekte ve hepsi öğretmenleriyle aynı dünyaya giriş yapabilmektedir. Bu durumda, öğretmen bilgisayar monitörleri aracılığıyla önemli bir bilgi göstermek için sanal dünyayı kullanabilmektedir. Öğrencilerin sanal öğrenme deneyimleri, milyonlarca kullanıcı tarafından oluşturulan sanal dünyada gerçekleşmekte ve öğrenciler bir okul yerine evlerinde, cihazları aracılığıyla oturum açmaktadır. Bu tip okulda bir öğretmen, öğrencilere konuyu güvenli bir sanal ortamda öğretmek için fizik simülasyonlarını kullanabilirken başka bir öğretmen tarihi olayları rol yapma simülasyonlarıyla verebilmektedir. Bu tür deneyimler, yalnızca bir kitaptaki konuları okumaktan ziyade, daha gerçekçi ortamda yeni bir öğrenme biçimini temsil etmektedir.
Metaverse Öğrenme Ortamlarının Faydaları
Okullarda sanal gerçekliğin nasıl kullanılacağını öğrenmek, çocukların daha önce kullanılan yerleri ziyaret etmesine veya güvenli, sanal bir ortamda tehlikeli deneyler -özellikle kimya ve biyoloji derslerinde- yapmasına izin vererek geleneksel modellere göre çeşitli avantajlar sunar.
Metaverse ortamı oldukça gerçekçi görünecek şekilde tasarlanabilir. Eğitimciler, seçtikleri metaverse veri tabanına bağlı olarak gerçekten büyüleyici ve her yaştan öğrenciyi cezbedecek bir ortam tasarlama yeteneklerine sahip olacaklardır. Bu, metaverse veri deposu ortamlarının gerçek yaşam koşullarını çoğaltabileceğinden, sınıf içinde sıkılma sorununu tamamen ortadan kaldırabilir.
Sanal gerçeklik kulaklıkları ve gözlükleri, doğal hissetmek için tasarlanmıştır ve öğrenci teçhizatı taktıktan sonra sanal ortamda vücudu taklit edilebilir. Sonuç olarak öğretmenler öğrencilere nasıl yazacaklarını öğretmek veya onlara çeşitli psikomotor becerileri göstermek gibi ellerin incelikli hareketlerini kullanan öğrenme deneyimleri tasarlayabilirler. Çocuklar sanal dünyadan çıkıp gerçek dünyaya döndüklerinde, kas hafızası yerinde olacak ve öğrendiklerini gerçek hayatta kullandıklarında garipsemeyeceklerdir ki şüphesiz bunun en büyük faydası tıp eğitiminde olacaktır.
Metaverse öğrenme ortamları, gerçek dünya öğretiminin basitçe yapamayacağı bir şekilde güvenliği de teşvik edebilir. Meta veri tabanında, eğitimciler öğrenci etkileşimleri üzerinde tam kontrole sahip olacak ve sanal alandaki bazı izinleri değiştirerek zorbalığı sınırlayabilir veya disiplin amaçlı çocukları ayırabilir. Bu şekilde, çocuklar zorbalar veya diğer dikkat dağıtıcı şeyler hakkında endişelenmek yerine öğrenmeye odaklanabilirler. Ancak bu durum time aut cezasının çok tasvip edilmediği günümüzde nasıl karşılanır bu da ayrı bir soru işaretidir.
Açıkça belirtilmese de yabancı kaynaklarda araştırma yaparken özellikle Amerikan eğitim sistemin metaverse sisteminin olumlu yönlerinden birinin de okul katliamlarını engelleyeceği düşüncesinin hâkim olduğu fark edilmektedir. Ülkemizde geleneksel eğitim ortamlarında yani okullarda böyle bir endişenin olmaması da sevindirici bir durumdur.
Metaverse Öğrenme Ortamlarının Dezavantajları
Metaverse eğitiminin geleneksel eğitime göre faydalarını sıralanırken sanal dünyanın dikkate alınması gereken dezavantajları vardır.
Sanal gerçeklik sınıfları kâğıt üzerinde harika görünse de bazı olumsuzluklar da var. Örneğin, işitme ve görme sorunları gibi engelli çocukların bu tip bir eğitime ulaşmaları zor olacaktır. Bu durumda, bir çocuğun engellerine hizmet etmek okula değil, ebeveynlere düşer. Çoğu okulun engelli çocuklar için seçenekler sunmayacağı düşünüldüğünde, bu talihsiz bir durumdur.
Bir diğer olumsuzluğu örnek üzerinden verecek olursak Yunanistan’dan gelen bir çocuk, bir Türkiye’de bir okulunun ev sahipliği yaptığı bir tarih metaverse sınıfına katılmak isterse Türk okulunun öğrenciye hizmet vermeye istekli veya müfredatının uygun olması pek olası değildir.
Önceki bölümlerde sıraladığımız olumlu yönler metaverse çağının çocuklar ve yetişkinler için yakın gelecekte gerçek bir olasılık olduğunu gösteriyor. Bir öğrenci sanal gerçeklik başlığını hem eğitim hem de eğlence için kullanırsa dijital dünyada haftada onlarca saat geçirecek ve gerçek dünyadaki hayatını ihmal edecek olabilir. Sanal bir dünyada daha fazla zaman, gerçek olanla bir denge gerektirir ki bu, kolayca sağlanamayacak bir dengedir.
Son olarak, erişilebilirlik durumu var. Metaverse eğitiminin gelişmesi ve yaygınlaşması için, dünya çapındaki ailelerin sanal gerçeklik uygulamalarına ve aletlerine erişimlerinin mümkün ve az maliyetli olması gerekir. Aksi takdirde, bu tür bir eğitim çoğunluk ile değil, seçilmiş bir azınlık ile sınırlı olacaktır.